یکی دیگر از "بلندپروازیهای شاه" انتقال خط تولید GM شورلت به ایران و تاسیس شرکت جنرال موتور ایران (51 درصد ایران، 49 درصد آمریکا) بود!
این شرکت توانست مدرنترین خودروی آن روز با عنوان شورلت نوا (دنده اتومات، فرمان هیدرولیک، کولر، شیشه برقی) و کادیلاک سیویل و اوپل رکوردز
را تولید کند. ایراداتی هم بود ولی ایران در آغاز راهی قرار گرفته بود که هم جدیترین تجربیات جهانی را به ایران انتقال میداد و هم رابطۀ تنگاتنگی با صنعت و اقتصاد جهانی ایجاد میکرد.
ایران، به "بلندپروازیهای شاه" خاتمه بخشید و وارد ریلِ خودکفایی شد. مسیری که کره شمالی بهترین الگوی آن است. حال آنکه کره جنوبی که در زمانی که ما خودرو مونتاژ میکردیم، دوچرخه میساخت، به این مسیر ادامه داد تا امروز.
اگرچه کره جنوبی، ژاپن نشد(و شاید ایران هم نمیشد) ولی هیوندای کره در سال 2015 خودروی سالِ آمریکای شمالی شد و سالانه 200 هزار خودرو در کشور آمریکا تولید میکند و درآمد ناخالص این شرکت نصف تولید ناخالاص داخلی ایران است! دیگر شرکت کرهای سامسونگ از هیوندای نیز بزرگتر است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
توجه:فقط اعضای این وبلاگ میتوانند نظر خود را ارسال کنند.